Aminosyror

Essentiella Aminosyror

Essentiella aminosyror är något man ofta hör talas om när man talar om kost. Det är för att dessa aminosyror är livsnödvändiga ämnen som vi behöver för att leva. Protein, som vi alla behöver och många kräver tillskott av för att skapa de träningsresultat de förtjänar och strävar efter, är uppbyggt av aminosyror i olika kombinationer.

Det vi kallar för protein är med andra ord aminosyror. Just essentiella aminosyror är något som främjar såväl muskeluppbyggnad som immunförsvar och kan även hjälpa till att motverka depression. Andra saker som essentiella aminosyror behövs för är bildandet av enzymer och hormoner samt för cellernas uppbyggnad. Därför är de viktiga beståndsdelar i allas kost och är populära i såväl tillskott till daglig kost och vid träning som i vissa läkemedel.

Våra essentiella aminosyror hittar du som sagt i protein. På så vis kommer vi åt dessa viktiga ämnen genom att äta proteinrik mat som bland annat kött, ägg och nötter. WHO rekommenderar att vi får i oss 0,75 gram kvalitativ Essentiella Aminosyror äggprotein (kött, fisk, ägg och andra livsmedel med högt proteininnehåll) per kilo kroppsvikt. Det finns 9 olika essentiella aminosyror av de totalt 20 som vår kropp tar upp för vuxna, och en extra för barn.

Kroppen producerar inte dessa essentiella aminosyror av sig själv, utan vi får i oss dem genom mat och i vissa fall nödvändiga tillskott. Det finns många olika anledningar till varför dessa aminosyror är essentiella, och varenda en av dem har olika funktioner för vår kropp.

Men vad är egentligen essentiella aminosyror? Vad behöver vi dem till och hur påverkar de vår kropp? Och kanske viktigast; Hur får vi i oss dessa viktiga aminosyror på bästa sätt? Det är några av de saker som många undrar över och som vi ska försöka bena ut här.

Vad är essentiella aminosyror?

Aminosyror är det som protein består av. Alla olika proteiner är uppbyggda av aminosyror i olika konstellationer. När många pratar om hur viktigt det är med protein i kosten är det i själva verket de essentiella aminosyrorna som man syftar på. I växtriket finns det flera hundra aminosyror, dock så kan man enbart hitta 20 av dessa i de levande cellernas proteiner.

Det är dessa 20 olika aminosyror som vi människor behöver för att leva. Våra kroppar är väldigt väl utvecklade och minst sagt fantastiska, för av dessa 20 olika aminosyror kan kroppen faktiskt själv producera 11 av dem om så behövs. Dessa kallas för icke essentiella aminosyror. Självklart är det bra om vi kan få i oss dem via kosten, men kroppen kan alltså skapa dessa aminosyror på egen hand genom andra proteiner.

Det gäller dock att vi sköter vår kost i övrigt för att kroppen ska kunna producera dem. Övriga 9 aminosyror är alltså de vi kallar för essentiella aminosyror och dessa kan kroppen inte producera själv utan fås enbart genom föda.

De 9 aminosyror som räknas till essentiella aminosyror är följande:
  • Fanylalanin
  • Histidin
  • Isoleucin
  • Leucin
  • Lysin
  • Metionin
  • Treonin
  • Tryptofan
  • Valin

Det har länge diskuterats om Histidin är essentiell för vuxna, eller om den enbart är det för barn, men man har kommit fram till att de 9 essentiella aminosyror ovan är de som gäller för vuxna människor. För barn räknas även aminosyran Arginin till de essentiella. Det är därför viktigt att se till att barn får i sig även denna i sin dagliga kost. Just Arginin hittar du i bland annat mjölk, ost, ägg och kött. De köttsorter du ska fokusera på för att få en hög dos av Arginin är fläsk och vilt.

Varför bör man äta essentiella aminosyror?

Varför man bör äta essentiella aminosyror är väldigt enkelt – För att överleva. Utan dessa viktiga aminosyror kan vi helt enkelt inte överleva ochEssentiella Aminosyror sjuk kroppen kommer ge vika. Många som hör just orden ”essentiella aminosyror” i en konversation om kost tror att det är ett tillskott man behöver när man tränar hårt.

Men det stämmer alltså inte. Alla behöver vi få i oss alla 9 essentiella aminosyror varje dag för att kroppen ska fungera normalt. Självklart kommer du inte att gå under på en gång om du inte får i dig essentiella aminosyror under en dag, men du kommer känna att kroppen blir trött och att huvudet inte hänger med. Dessutom kan risken för sjukdomar och skador öka drastiskt när du har en bristfällig kost. I det långa loppet kommer kroppen inte att kunna klara sig utan de livsviktiga essentiella aminosyrorna, utan brytas ner.

Men som många har förstått så är dessa aminosyror en viktig del i kosten vid träning. För dig som strävar efter att bygga muskler och få ut det mesta av din träning och ditt muskelbyggande så är intaget av essentiella aminosyror ännu viktigare. Det är tack vare protein som du kan bygga muskler och att få i sig dessa aminosyror är ett måste för att dina muskler ska kunna växa.

Alla 9 olika essentiella aminosyror har olika uppgifter och fördelar för vår kropp, men en av de återkommande funktionerna som essentiella aminosyror har är att de främjar just muskelbyggandet och påskyndar återhämtningen. För att svara på och förklara varför vi behöver äta kost och tillskott som innehåller dessa aminosyror behöver vi kolla på vad de olika aminosyrorna gör för vår kropp och vilka funktioner de har, var och en för sig.
• Fanylalanin – Fanylalanin används bland annat för att minska depression. Det kan även minska kronisk smärta genom att det stimulerar de nervbanor i hjärnan som styr smärtan. Man har också sett ett samband med lindring av depression, stelhet samt svårigheter i talet hos människor med diagnosen Parkinsons. Denna essentiella aminosyra finner du i bland annat fågel, ost, nötter, banan, vetegroddar, linser och torkade bruna bönor.

• Histidin – Uppehåller myelinskidan som är ett skydd för kroppens nervceller. Denna essentiella aminosyra är även vital då den främjar bildandet av såväl vita som röda blodceller. Histadin skyddar även kroppen från strålskador och binder mineralerna zink och koppar. Utöver detta kan Histadin även minska ångest och hjälpa till att bibehålla en god hörsel. Vill du få i dig Histidin ska du välja livsmedel som exempelvis kött, fisk, fågel, vete och mejeriprodukter.

• Isoleucin – Isoleucin är viktig för regleringen av blodsocker i kroppen. Den är även känd för att främja vår energiproduktion och är en viktig del i byggandet av muskler, vilket har gjort den till ett populärt tillskott hos alla som vill få goda resultat från sin träning. Du hittar rikligt med Isoleucin i livsmedel som kött, fisk, kyckling, ägg, frön och linser. Även ost innehåller den essentiella aminosyran Isoleucin.

• Leucin – Det finns tre essentiella aminosyror som främjar byggandet av muskler, och Leucin är en av dessa tre. Den hjälper även till med återhämtningen efter träning samt reparerar muskler, hud och ben. Dessutom bidrar det i stor utsträckning till en snabb och bra läkning av sår. Dessa komponenter gör Leucin till en av de mest eftertraktade essentiella aminosyrorna, speciellt bland personer som styrketränar. Leucin hittar du i bland annat nötter, bönor och brunt ris.

• Lysin – Lysin främjar vårt immunförsvar och håller det starkt genom att hjälpa thymus att växa och fungera normalt. Det hjälper även till att omvandla fettsyror till energi och är en stor del i byggandet av muskler. Utöver detta hjälper Lysin även till att hålla en bra kolesterolnivå i kroppen. Du hittar denna aminosyra i produkter som rött kött, vilt, parmesan och annan ost samt spirulina.

• Metionin – Denna aminosyra hjälper till att avgifta levern och hålla den fettfri. Tillsammans med folinsyra och cholin kan den även skydda oss mot vissa former av cancer. Metionin bidrar även till förbättrad hårväxt och kan även förhindra sjukdomar i naglar och hud. Du hittar denna essentiella aminosyra i livsmedel som böckling, tonfisk, lax, kokta räkor, vilt och ost.

• Treonin – Den essentiella aminosyran Treonin har många funktioner för kroppen. En av dessa är att den hjälper till vid bildandet av tandemalj genom att skapa emaljprotein. Den skapar även kollagen och elastin som gör att vår hud blir stark, fin och verkar skyddande. En annan viktig sak som Treonin bidrar till är att bibehålla en sund mängd fettansamling i levern, som i sin tur ger oss en god leverfunktion och hälsa. Den hjälper också till att hålla blodsockernivån på en stabil och hälsosam nivå. Treonin hittar du ibland annat i jordnötter, linser och sesamfrön.

• Tryptofan – Just Tryptofan är en oerhört viktig aminosyra när det kommer till vårt välmående. Det är nämligen råvaran till kroppens serotonintillverkning, som vi är i stort behov av. Brist på just serotonin leder till mentala sjukdomar som bland annat depression. Tryptofan är den essentiella aminosyra det finns minst av i mat och det är därför extra viktigt att vi får i oss livsmedel som innehåller denna aminosyra. Tryptofan hittar du i exempelvis kött, kalkon, fisk, havre, choklad och jordnötter.

• Valin – Kroppen behöver Valin för muskelmetabolismen och för att kunna få god återhämtning av muskelvävnader. Detta är extra viktigt när man vill bygga muskler och ha en stark kropp. Valin bidrar även till normal kvävebalans i våra kroppar och främjar ämnesomsättningen.

En annan sak som är positiv med denna essentiella aminosyra är att den hjälper och stödjer såväl kroppens funktioner som vår hjärna vid stress. Valin finner du i bland annat kött, svamp, jordnötter och mejeriprodukter.

När vi kollar på denna information är det inte svårt att förstå varför de kallas för just essentiella aminosyror och varför många trycker på vikten av att få i Essentiella Aminosyror svampsig protein som innehåller dem. Aminosyror är något man har forskat på länge för att se hur de påverkar oss och hur de kan hjälpa oss. Tidigt började man även utvinna essentiella aminosyror ur livsmedel i syfte att skapa bättre underlägg för forskning inom området.

Men hur blir det då om vi lider av brist på dessa viktiga aminosyror?

Brist på essentiella aminosyror

Många pratar om att essentiella aminosyror är livsviktigt och att det är en del av kosten som man inte bör var utan. Det man inte tar upp lika ofta som fördelarna och varför vi har ett behov av dessa essentiella aminosyror är vad bristen på dem kan innebära för oss. Förutom att man inte får fördelen med de olika aminosyrorna som ni kunde läsa om ovan, så finns det andra nackdelar med att inte äta en kost som innehåller våra essentiella aminosyror.

Här får du en koncis sammanfattning om vad bristen på de olika 9 essentiella aminosyrorna kan ha för effekt på oss människor:
  • Fanylalanin – Skulle du ha brist på den essentiella aminosyran Fanylalanin är försämrat minne, minskad energi och aptitlöshet vanliga följder. Även övervikt, smärta och försämrad inlärningsförmåga är tecken på att du har brist på denna essentiella aminosyra.
  • Histidin – Brist på Histidin leder till ett minskat skydd för nervceller och en kost helt utan Histidin i 3 veckor kan leda till grå starr. Allergier, hallucinationer och hyperaktivitet är också tecken på Histidinbrist. Hos personer som fått diagnoserna Parkinsons och reumatism har man även sett ett samband med låga värden av Histamin, vilket är det ämne som Histidin omvandlas till i kroppen.
  • Isoleucin – Om man har brist på Isoleucin är det vanligt att känna sig trött och yr. Även depression är en vanlig påföljd av denna brist.
  • Leucin – Leucinbrist, precis som med brist på Isoleucin, leder ofta till extrem trötthet och yrsel.
  • Lysin – Om du lider av brist på Lysin kan det leda till njursten. Även stor minskning av matlust och röda ögon är något som bristen på Lysin kan framkalla. Andra tecken är håravfall, koncentrationssvårigheter och blodbrist
  • Metionin – En brist på denna essentiella aminosyra kan leda till att kroppens tillväxt blir långsammare. Det kan även leda till ökad infektionskänslighet och högt kolesterol. Ödem på grund av att urin inte kan bildas är också en bieffekt på denna brist. I vissa fall kan det även leda till något så allvarligt som demens.
  • Treonin – Har du brist på Treonin kommer din kropp inte själv kunna producera andra aminosyror. Utöver detta leder en brist på detta även till irritation.
  • Tryptofan – Vid brist av Tryptofan kan du minska radikalt i vikt. Det leder även till långsam tillväxt i kroppen. Men en brist av denna aminosyra kan även påverka oss psykiskt och leda till depression och sömnsvårigheter.
  • Valin – Brist på aminosyran Valin kommer innebära att din kropp inte kan reparera vävnad eller bygga muskler. Inte heller kvävebalansen i din kropp kommer att kunna hållas på en normal och lämplig nivå.
Som ni säkert kan förstå så innebär bristen på essentiella aminosyror inte bara nackdelar för de som tränar, utan för alla människor. Det är just detta som gör dem essentiella för oss.

Brist av bara en av dem under en eller ett par dagar kanske inte skulle sätta stopp för ett fortsatt liv, men när man kollar på dem sammantaget förstår man varför de är livsviktiga för oss. Biverkningarna som uppstår vid brist av essentiella aminosyror kan vara många och det är bra att kolla upp om du känner igen dig i några av de symptom som nämns ovan.

Så nu när vi har fastslagit varför vi behöver ett dagligt intag av dem kan vi gå vidare till hur vi faktiskt får i oss aminosyrorna på daglig basis.

Vikten av att få i sig essentiella aminosyror kan inte nog poängteras, då de är ett måste för att vi ska kunna leva och fungera som människor.

Essentiella aminosyror i kost

Som tur är får vi i oss många av dessa essentiella aminosyror genom daglig kost. Det är när man testar olika dieter, koster eller helt enkelt slutar äta som man utsätter sig själv och sin kropp för risken att drabbas av brist på essentiella aminosyror. För att vara säker på att du äter en kost där du får i dig dessa aminosyror behöver du alltså veta vilka livsmedel du finner dem i.

Då essentiella aminosyror är proteiner så finns de självklart i produkter som innehåller mycket protein. Exempel på dessa livsmedel är kött, ägg, fisk och skaldjur, nötter, baljväxter och mjölkprodukter. Som ni förstår är det alltså enkelt att få i sig essentiella aminosyror om man håller en normal daglig kost som innehåller lite av varje.Essentiella Aminosyror nötter

Men även du som inte äter kött har ett bra urval av föda som innehåller essentiella aminosyror. Bland annat får du i dig dessa livsviktiga ämnen i nötter, baljväxter, quinoa, bovete, sojabönor och quorn. Något du kan ha i åtanke är att du inte behöver få i dig alla 9 essentiella aminosyror i alla måltider, utan det räcker att du får i dig dem under dagen för att möta kroppens behov. I de fall där din kost inte förser din kropp med alla essentiella aminosyror är det ett bra alternativ att välja ett tillskott som innehåller dem.

Tillskotten används inte bara för att kompensera en bristande kost, utan även för att essentiella aminosyror och proteiner i allmänhet bidrar till mer effektiv muskeluppbyggnad.
Se gärna över din kost och se vad du kan förändra för att få i dig de essentiella aminosyror som din kropp behöver. Vare sig du kan ta in nya livsmedel i din dagliga kost som tillgodoser dig med dem, eller om du väljer ett kosttillskott som innehåller det du behöver, kommer din kropp att tacka dig genom bättre hälsa och genom att reagera annorlunda på den träning du utför.

Essentiella aminosyror som tillskott

För dig som inte bara vill överleva, utan även vill kunna ge kroppen den näring den behöver för att bygga muskler och bli starkare, så krävs det ett extra tillskott. Att äta den mängd essentiella aminosyror och protein man behöver för att bygga muskler är sällan hållbart då det skulle krävas extrema mängder mat.

Detta gäller främst de som lägger stort fokus på muskeltillväxten. Tillskottet ser då till att din kropp får i sig den mängd som behövs för att uppnå de resultat du strävar efter utan att du behöver äta stora mängder och få i dig sådant som kroppen inte behöver extra tillskott av men som naturligt återfinns i dessa livsmedel. Du kommer helt enkelt åt precis det du är ute efter på ett enkelt sätt.

Dessutom är tillskotten ofta framtagna på ett sätt som gör att de tas upp enkelt av kroppen.
Som tidigare nämnts är ett tillskott av essentiella aminosyror även viktigt för dig som inte får i dig detta via din dagliga kost. Vare sig det handlar om diet eller eget kostval behöver din kropp de essentiella aminosyrorna för att Essentiella Aminosyror bönoröverleva. Vill du inte få i dig protein som kommer från köttkällor finns det även tillskott idag där proteinet är utvunnet från vegetariska källor. Därmed behöver du inte frångå dina principer om att inte äta kött och får ändå i dig alla 9 essentiella aminosyror.

Tillskott med proteiner och essentiella aminosyror hittar du på varje företag som säljer kosttillskott. Även de flesta hälsokostbutikerna och gymmen säljer denna typ av tillskott, vilket gör det enkelt för dig att hitta och köpa hem det din kropp behöver. Läs igenom innehållet av de olika kosttillskotten för att få reda på om källorna till proteinet är från kött- eller växtprodukter om detta är viktigt för dig. Är du inte van vid att äta essentiella aminosyror som tillskott är det rekommenderat att läsa recensioner från andra på nätet.

Du kan även fråga vänner och bekanta som tar essentiella aminosyror om de kan tipsa om något speciellt märke eller en viss produkt. Även gympersonal kan ibland hjälpa dig med tips och rådgivning för att hitta rätt tillskott.

Sammanfattningsvis kan vi alltså se att essentiella aminosyror är något som alla behöver ta del av för att få ett fungerande och friskt liv. Det är inte något som enbart gynnar muskelbyggare, även om det självklart är till stor fördel för denna grupp människor, utan det är även en vital del för att du ska överleva. Ska en kropp fungera normalt och kunna överleva är essentiella aminosyror i kosten ett måste. Detta är speciellt viktigt att förstå om du har en diet eller kost som inte innehåller många proteinkällor. En förändring i kosten eller ett dagligt tillskott är i sådant fall att rekommendera. Om du är osäker på om du lider av brist på essentiella aminosyror kan du vända dig till en läkare.