Kasein

Kasein bevarar muskelmassan

Kasein är ett protein som kroppen får i sig genom att du äter mjölkprodukter och är en viktig komponent som hjälper till att bland annat bibehålla muskelmassan. Proteiner omnämns oftast som kroppens byggstenar och med all rätt. Kroppens celler består till stor del av protein vilket i sin tur hjälper till att både bygga upp organen, bilda enzymer och vissa hormoner är även viktiga för kroppens immunförsvar.

Protein finns i en rad olika sorters livsmedel som mjölk, kött, fisk och ägg vilka är några av de vanligaste proteinkällorna. Mjölkprodukter är en speciell proteinkälla där du får i dig både kasein och vassle men kaseinet är överrepresenterat och utgör cirka Kasein mjölkfyra femtedelar, alltså 80 % av mjölkproteinet.

Det är viktigt att äta både regelbundet och varierat och vara noggrann med att kroppen får i sig alla näringsämnen. Om du vill fokusera på din hälsa och träning är det extra viktigt att du förser kroppen med näringsriktig kost och ibland är det rent av befogat att ändra på sina kostrutiner och lägga till ett eller flera kosttillskott.

Eftersom protein är kroppens byggstenar är det viktigt att du upprätthåller en jämn tillströmning av protein och ibland kan det vara svårt att göra det med enbart mat och kanske framförallt med enbart mjölkprodukter. Kasein finns framtaget i olika former och är ett ypperligt val för dig som vill förse kroppen med byggmaterial, en bättre muskelbyggnad och framförallt att försöka bibehålla den muskelmassa som du kontinuerligt bygger upp genom aktiv träning.

Precis som inom alla näringsämnen, mineraler och vitaminer finns det riktlinjer för hur stort proteinintag vuxna män och kvinnor rekommenderas ha. Här nedan följer de internationella riktlinjerna för proteinintag för vuxna:

  • Män och kvinnor: 0,75 g protein/kilo kroppsvikt

Denna rekommendation brukar de flesta personer uppnå under förutsättning att kosten är varierad. Protein är en form av energi och bara cirka 10  – 20 % av vårt dagliga energiintag kommer från proteinrika livsmedel. Sport och andra fysiska aktiviteter gör att kroppen gör av med mer energi som måste ersättas för att du ska kunna upprätthålla din träningsintensitet.

Du som lever ett aktivt liv där kroppen gör av med mycket energi behöver öka den dagliga proteintillförseln till kroppen med cirka 1,4 – 1,8 g protein/ kilo kroppsvikt.

Ett muskeltillskott

Kasein är ett utmärkt val när du behöver ge din kropp extra mycket protein. Kaseinet har en dock en förhållandevis liten påverkan på kroppens proteinsyntes men har en desto viktigare funktion när det gäller att motverka muskelnedbrytning.

När du äter och dricker mjölkprodukter får du som bekant i dig både kasein och vassle och det är framförallt vasslen som har hand om själva proteinsyntesen eftersom denna innehåller leucin – en aminosyra – och det är denna som har störst påverkan på själva tillverkandet av proteiner inne i cellen.

Kaseinet består till stora delar av glutamin som även detta är en aminosyra som är vanligast förekommande i kroppens muskelvävnad. Det finns idag även starka indikationer på att kaseinets glutamin spelar en avgörande roll för att bevara muskelmassa.

Brist på protein får stora konsekvenser

Precis som med alla näringsämnen, vitaminer och mineraler gäller det att hitta en bra och jämn balans av dessa och hålla nivåerna enligt de rekommendationer som föreligger och som är framtagna genom forskning. Om du ger din kropp för lite protein kan detta bland annat märkas genom håravfall, trötthet, blodbrist, sänkt immunförsvar och minskad ämnesomsättning.

Det kan vara så att du inte alls är sjuk men att du genom din träning behöver äta ytterligare protein för att kroppen ska må bra. kasein tröttKasein som tillskott är därför ett perfekt alternativ som ger dig den rätta balansen av protein och därmed också hjälper kroppen att må bra. Kasein finns som flera olika tillskott och kan användas dagligen eller under specifika perioder. Ta gärna för vana att ha med dig kasein i din träningsväska så har du aldrig långt till extra proteintillförsel.

Du kan med fördel också packa med dig kasein när du är på semester. Många gånger är det hälsosamt att prova nya träningsformer och löparrundor under en semestervistelse och då kan det hända att du plötsligt gör av med mer energi än du tänkt dig från början och då är det bara att packa upp ditt medhavda kasein.

Satsar du p å en snygg kropp genom bodybuildning kommer du att bli förvånad över vilka positiva effekter som kaseinet har på din kropp. Dina snygga muskler kommer att bli ännu snyggare när du kan bevara dem med hjälp av kaseinets fantastiska egenskaper.

Maxa din träningskapacitet

Träning och sund livsstil har oftast många fördelar och många känner sig sporrade att utmana sig själva och testa sina egna begränsningar. Ett sätt är att tävla mot sig själv är att öka den fysiska ansträngningen eller att ställa upp i en tävling för att mäta sina prestationer gentemot andras.

Det finns en rad olika nationella och internationella tävlingar som passar både vardagsmotionärer och professionella atleter som vill testa sina prestationer och kanske även få en kick av medtävlandes resultat och prestationsförmåga. När du planerar att öka ditt träningstempo och din träningsintensitet är det också viktigt att du planerar kostintaget på ett tillfredställande sätt.

Öka proteintinget så att det motsvarar din kroppsvikt och dina planerade träningspass. Kasein är ett praktiskt kosttillskott att ha med sig och kan med fördel användas som ett komplement till ett nyttigt mellanmål eller som avslutning på en härlig träningsdag.kasein stark hjärta
Att tillföra extra kasein i kosten ger dig även en större mättnadskänsla som gör att du inte behöver småäta. Det är inte bara idrottare som kan dra nytta av kaseinets fördelar.

Många personer som upplever tiden mellan måltiderna som en frestande zon där det är lätt att öppna skafferidörren och ta en kaka eller två kan absolut dra nytta av den mättnadskänsla som kaseinproteinet ger. Många personer, framförallt en del äldre personer, som har svårt att tillgodogöra sig allt protein genom livsmedel kan vara betjänta av att supplera upp proteinintaget med hjälp av kasein.

Kaseinets stora mättnadskänsla är en värdefull aspekt när du vet att det kommer att gå relativt lång tid mellan två måltider. Om du är på resande fot kan du behöva eftersträva en längre mättnadskänsla innan du till exempel kommer fram till ditt hotell eller innan du hittar ett matställe eller en restaurang som känns inbjudande.

Kasein är väldigt lätt att packa med sig och passar därför perfekt att ta med när du reser i miljöer där det är långt mellan byar och städer eller om du gör av med väldigt mycket energi genom strapatsrika vandringar och andra äventyrliga och energikrävande expeditioner.

Ensam är inte alltid starkast

Oftast är det mer än en faktor som är avgörande för hur kroppen mår och hur du känner dig. Proteintillförsel är en viktig del för att kroppen ska fungera och intaget av mejeriprodukter spelar en stor och viktig del i detta. Vi har redan nämnt att mjölkprodukterna innehåller både kasein och vassle och båda dessa ämnen måste finnas för att proteintillförseln ska vara optimal.

Kombinationen vassle och kasein är därför en given duo när du siktar på att nå bra träningsresultat, öka din uthållighet, bygga upp muskelmassan, känna en lång mättnadskänsla och ge kroppens celler de bästa förutsättningarna. Med denna proteinkombination tillsammans med en välbalanserad kost och ett rekommenderat vätskeintag är kroppen rustad för att ta sig an både större och mindre utmaningar.

Kosttillskott vid kostrestriktioner

Dieter har varit och är en stor del av mångas vardag. Det kan finnas olika anledningar till varför man väljer att gå på en diet, den kan vara självvald eller rekommenderad från läkare eller sjukvårdspersonal. Dieter innebär oftast att man måste välja bort en eller flera livsmedel eller att man ska äta mer balanserat men mindre portioner.

Oavsett vilken diet som du använder dig av så är det viktigt att tillgodose kroppens behov av de nödvändiga näringsämnena. Trots att diet oftast är synonymt med mindre mat är det viktigt att tillförseln av bland annat protein inte rubbas. Kasein är ett ypperligt tillskott att använda vid till exempel bantning eller annan form av diet. Den stora mättnadskänslan som du får från kasein hjälper dig att reducera portionsstorlekarna samtidigt som du kan vara trygg med att din proteintillförsel av kasein inte rubbas.

Många personer är idag intoleranta mot mjölkprodukter och kan därför inte tillgodogöra sig näringsämnen som finns i mjölk, grädde, crème fraiche och en rad andra mejeriprodukter. Vid intolerans för ett eller flera födoämnen är det perfekt att använda sig utav kosttillskott. Du får på så sätt i dig de nödvändiga näringsämnena som kroppen behöver och du behöver inte vara orolig för att du ska drabbas av allergisk reaktion.

Vegetarianer och veganer måste vara extra noggranna med sin korthållning så att det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av respektive näringsämnen inte underskrids. Kasein kan i viss mån ersätta intaget av mjölkprodukter och är en smidig lösning för att förse kroppen och muskelmassan med det välbehövliga kaseinet.

Ett tillskott i flera utföranden

Kasein finns i flera olika former och det är helt upp till dig vilken form av kasein som du väljer att använda, och det beror lite på ditt syfte med att använda det smidiga kosttillskottet.

Micellärt kasein är en av de vanligaste formerna av kasein. Denna produkt tillhandahåller ett kasein som undgått minst bearbetning och det har faktiskt processats på samma sätt som kaseinet som finns i mjölken. Fördelen med att använda micellärt kasein är att det bryts ner stegvis och att kroppen absorberar det under en längre tid.

Kalciumkaseinat kan beskrivas som en trögflytande konsistens och tillhör även en av de vanligaste formerna, kanske rent av den vanligaste formen av kaseintillskott. Passar utmärkt att använda innan du går och lägger dig och på så sätt förlänger du nattens mättnadskänsla och du behöver inte vakna flera timmar innan väckarklockan ringer och känna att det kurrar i magen.

En praktisk form av kosttillskott vars positiva effekter är svåra att negligera. kasein GIAnledningen till den långa mättnadskänslan är att kaseinet har ett lågt glykemiskt index (GI) som gör att sockerbegäret åsidosätts till förmån för hela kroppens hälsa. Visst behöver kroppen socker men den behöver framförallt en mättnadskänsla som gör att vi avhåller oss från att äta onyttigt och sött.

Många gånger är det frestande att ta en bulle, lite godis eller någonting annat sött när det börjar kurra i magen och det är långt kvar till nästa måltid och det är då du har stor nytta av kaseinets mättnadskänsla.

Det finns även en rad olika kosttillskott där kasein ingår som en av flera substanser och som passar utmärkt som ett komplement till daglig balanserad kost.

Vilket kosttillskott ska du välja?

Ja, att svara på den frågan är inte det lättaste men om du istället frågar dig själv; Vill jag må bra och ge mina celler och muskler energi, ja då är svaret inte svårt att hitta. Kasein så klart. Kasein har visat sig vara ett ovärderligt kosttillskott när det kommer till proteintillförsel.

Hälsotrenden är starkare idag än vad den varit på många år och många personer börjar även intressera sig för kombinationen mat och träning och hur dessa faktorer på bästa sätt kan dra nytta av varandra. Det pågår även en rad olika forskningsprojekt runt om i världen som inriktat sig på att studera vissa näringsämnens funktioner och vad de exakt gör i kroppen.

Genom sådana noggranna kartläggningar kan vi lära oss mer om hur kroppen fungerar och vad den mår bäst av och hur vi på bästa sätt kombinerar mat, näringsämnen och kosttillskott med träning och dagliga fysiska aktiviteter.

Fråga först

Kasein är inget läkemedel utan endast ett kosttillskott som ger dig ett högre proteinintag. Det är dock känt att vissa kosttillskott och läkemedelssubstanser interagerar med varandra, det vill säga att de antingen tar ut varandras effekt eller påverkar varandras effekt på ett positivt eller negativt sätt.

Om du behandlas med något av preparaten Lehydan och Fenantoin mot epilepsi ska du undvika kasein som kosttillskott eftersom detta har en påvisad effekt att försämra dessa läkemedels effekter, vilket i sin tur kan ge epilepsianfall. Det är alltid en god idé att fråga sin vårdcentral eller behandlade läkare om kasein kommer att påverka eventuella läkemedel som du tar, planerade behandlingar eller ingrepp.

Kasein är som sagt mest känt för att inte kunna kombineras med ovan nämnda epilepsimediciner men om du känner dig osäker är alltid rådet att fråga vårdpersonal.

Blanda med vad du vill

Många kosttillskott finns i tablettform och det känns kanske inte alltid så lockande att ta en tablett även om det inte är ett läkemedel. Fördelen med kasein är att detta finns som pulver vilket gör att du kan variera intaget av proteinpulvret både med dryck och blanda det i mat.

Kasein binder även till sig vätska så därför kan du med fördel även tillsätta lite av proteintillskottet i degen när du bakar. Tänk, härligt nybakade bröd med grova mjölsorter och extra tillsatt protein; en fantastisk kombination som definitivt ger dig en skön mättnadskänsla. Ett allt populärare proteinpulver är även sojaprotein.

Hitta din egen form

När det gäller en sund levnadsstil är det viktigt att hitta sin egen form. Hård träning passar utmärkt för vissa medan ett lugnare tempo känns bättre för andra. Oavsett vilket träningsstil du föredrar kan du hjälpa kroppen att må bra genom att vara noggrann med kosten och tillämpa ett reglerat kostintag. Satsa på en balanserad kost där du ger ett tillskott av protein i form av kasein huvudvärkkasein.

Mjölkproteinets eget protein som går direkt ut i muskelmassan och jobbar för att bibehålla musklerna och fungera som cellens stabila byggstenar. Under sommarvarma dagar kanske det inte alltid känns lockande att sätta sig ner och äta en stor lunch eller middag, just på grund av värmen.

I dessa situationer är det speciellt viktigt att du inte slavar med kostintaget eftersom du annars riskerar att må dåligt, kanske bli yr, få huvudvärk etc. Det fungerar utmärkt att hoppa över en eller ett par måltider om du är noga med att få i dig alla nödvändiga näringsämnen genom tillägg.

Kasein är ett utmärkt förslag på kosttillägg under stekheta sommardagar. Blanda lite pulver i vätska och drick och du får på så sätt i dig både vätska och protein, vilket är en oslagbar kombination.

Kasein är framtaget för vuxna och bör därför endast konsumeras av vuxna såvida andra rekommendationer inte föreligger. Barn lockas ibland av att prova nya saker och därför är det viktigt att du förvarar ditt kasein på en sådan plats som gör att det är oåtkomligt för barn. Vuxna däremot behöver inte vara rädda för att få i sig kasein.

Kaseinets positiva egenskaper som bland annat fungerar som byggstenar i cellen, stärker immunförsvaret, bidrar till fint hår och fina naglar, bibehållen muskelmassa samt ger dig en fantastisk mättnadskänsla gör tillskottet till ett av marknadens mest uppskattade.

Den nya träningsformen cross fit innebär att du ger dig in i ett intensivt träningspass tillsammans med andra och då gäller det att du kan bevisa din uthållighet och även gärna att du bygger upp sunda muskler. Många väljer att komplettera sina cross fit-träningspass och andra gympass med energidryck för att maximera uthålligheten.

Protein är ett ypperligt val för att maximera uthålligheten och förse sig själv med mer energi. Kasein kan med fördel användas som proteindryck innan ett tufft träningspass.

En viktig regel är att det är du som känner din kropp bäst, vet hur den mår och vet vad den förmår. Prova dig fram till din hälsosamma stil och rådfråga gärna hälso- och träningspersonal vid behov.