Proteinbars

Proteinbars

Proteinbars är ett gott och behändigt sätt att säkra sitt proteinintag före eller efter ett träningspass. De är dessutom optimalt sammansatta, skräddarsydda efter just dina behov och den effekt du villproteinbar swebar få ut av din träning. Proteinbars med mindre kolhydratmängd är ett perfekt mellanmål.

De har som effekt att stilla sötsuget och är ett bättre och nyttigare alternativ än sockerstinna snacks. Proteinbars är därmed det perfekta sättet att samtidigt maximera träningsprestationer och säkra kalorirestriktioner!

Vad är proteiner?

Proteiner återfinns i en mängd olika delar av och funktioner i kroppen. Bland dessa kan nämnas transport av syre från lungorna och ut till kroppens alla celler, förekomst i enzymer som katalyserar kemiska reaktioner relaterade till exempelvis metabolism och DNA-processer, hormonreglering, immunförsvar och som stöttepelare i hår, hud, naglar och muskler. proteinbar 4

Hemoglobin är proteinet som finns i röda blodkroppar. Dessa innehåller järn som binder till syre och syret transporteras därefter runt till alla celler. Så varför behöver cellerna syre? Det behövs för omsättning av energi i cellen – helt enkelt för att hålla den levande. När syret har använts bildas koldioxid, som förs tillbaka via blodet till lungorna och som vi andas ut, samt kvävehaltiga produkter som lämnar kroppen via urinen. Lätt syrebrist leder till ökad produktion av mjölksyra – det är denna effekt som märks av vid utmattade muskler som ett resultat av hård träning.

Enzymer är specialistproteiner som deltar i olika kemiska reaktioner. Här kan nämnas DNA-processer där enzymer dirigerar replikation, reparation och transkription av DNA-kedjan, det vill säga det som händer under celldelningen. Eftersom celldelning sker kontinuerligt är det väldigt viktigt att det blir rätt för att vi skall fortsätta leva och vara friska. Störningar under DNA-processen kan leda till mutationer som att cellerna börjar dela sig ohämmat och bilda tumörer.

Vissa proteiner agerar vaktproteiner, som exempelvis myoglobin som lagrar syre i muskler. När muskeln utsätts för hårt arbete ser myoglobinet till att syret frisläpps och kan användas för att förhindra mjölksyrabildning. Motorproteiner kan röra sig över en yta. Myosin kallas det protein som tillsammans med aktin bygger upp muskler och gör att de kan spännas och flexas. För att allting skall fördelas rätt under celldelning finns dynein som transporterar kromosomerna och organellerna, de små organen inne i cellen, till vardera av de nya cellerna.proteinbar 2

Proteiner byggs upp av mindre beståndsdelar, ungefär som legobitar, som kallas aminosyror. Det finns 20 aminosyror varav åtta är essentiella, det vill säga nödvändiga att tillföras kroppen regelbundet eftersom kroppen inte förmår tillverka dem på egen hand. De icke-essentiella behövs för olika processer i kroppen, men de kan tillverkas ur mellanprodukter från ämnesomsättningen eller med hjälp av andra aminosyror. Värt att notera är dock att brist på essentiella aminosyror kan leda till brist på icke-essentiella, baserat på detta beroende.

Naturlig förekomst

I kosten förekommer proteiner i baljväxter, kött, fisk, skaldjur, ägg, svamp, nötter, bovete och mjölkprodukter. Fullvärdigt protein, som innehåller samtliga essentiella aminosyror, finns i animaliskaproteinbar 3 produkter samt vissa vegetabiliska såsom soja, bovete och quinoa. En mängd essentiella aminosyror återfinns även i gröna bladgrönsaker exempelvis spenat, mangold och ruccolasallad.

Eftersom proteiner pusslas ihop av de ingående aminosyrorna fungerar det alldeles utmärkt att äta livsmedel innehållande olika sorters essentiella aminosyror, som tillsammans täcker in samtliga.
Det är viktigt att få i sig proteiner på daglig basis då de är en vital del av många processer i kroppen. Rekommenderat dagligt intag är 10-20% av dagsbehovet av kalorier – det innebär 50-60 g protein om dagen. Med en proteinbar kommer du lättare upp i tillräckligt intag.

Exempel på proteinbars

På sidan svensktkosttillskott.se hittar du en mängd olika proteinbars.

Core Proteinbar
Core Proteinbar finns i smakerna apelsinkrisp, choklad, hallon-yoghurt och lakrits. Med hela 20 g protein per bar, bestående av det högkvalitativa vassleproteinet samt långsamt mjölkprotein, kasein, och endast 13 g kolhydrater är detta ett utmärkt alternativ för att förse dig med näring. De två proteinsorterna utgör ett kraftfullt radarpar, då vassleproteinet tas upp mycket snabbt i kroppen medan mjölkproteinet undergår ett långsammare upptag.

Du säkrar därmed påfyllda av proteindepåer för en lång tid framöver, ackompanjerat av en behaglig mättnadskänsla. Det höga proteininnehållet dämpar muskelförlusten även för dig som deffar, samt ökar muskelmassan vid uppbyggnad. Det låga kolhydratinnehållet gör baren lämplig även vid dieter. Samtidigt bidrar närvaron av kolhydrater till att göra baren mer välsmakande än liknande alternativ. Baren är härligt mjuk och lättuggad och är indränkt i ett ljuvligt lager choklad. Perfekt som mellanmål eller återhämtningssnack efter ditt träningspass!

Swebar Proteinbar
Swebar är den klassiska proteinbaren med fantastisk smak och en bra blandning av protein och olika kolhydrater. Den lämpar sig utmärkt såväl innan som efter träning. Med sitt höga proteininnehåll bidrar den till ökad muskelmassa.

Questbar Proteinbar
Questbar är proteinbaren som är välkänd världen över. Med sitt höga proteininnehåll – hela 20 g per bar – och ytterligare energitillskott i form av kolhydrater lämpar den sig väl både mellan målen och efter passen. Baren har dessutom ett högt innehåll av fibrer och är uppskattad inom bakning.

Skip Bar Proteinbar
Skip bar har hela 30 % protein bestående av kvalitativt mjölkprotein. Den innehåller dessutom stärkande kolhydrater och finns i flertalet goda smaker såsom kokosnöt.

Better You proteinbar
Better You är den moderna proteinbaren med hela 20 g protein från tre källor: ärtor, havre och vassle. Den finns i de lockande smakerna choklad, jordgubbe och vanilj. Baren är doppad i ett lager ljuvlig choklad utan tillsatt socker och är sötad med det naturliga sötningsmedlet stevia. Ett icke-artificiellt alternativ för dig som undviker tveksamma tillsatser och höga sockerhalter.

50 % Protein Bar Proteinbar
Som namnet antyder innehåller denna proteinbar otroliga 50 % protein och endast 12.5 g kolhydrater – därmed det ultimata mellanmålet för dig som vill begränsa ditt energiintag men säkra dina proteinnivåer. Proteinet består av tre olika slag: kasein, mjölkprotein och från ägg. Välj mellan smakerna Cookie & Cream och Coconut.

Maxim 54 % Protein Bar
För dig som vill bygga muskler likt en monstertjur finns denna bar med maximerade 54 % protein – en bar ger dig hela 43 g protein! Perfekt efter träning eller som mellanmål. Finns i smakerna Liquorice och Peanut.

Vitargo proteinbar
En proteinbar med högkvalitativt mjölkprotein kombinerat med Vitargo. Så vad är Vitargo? Det är en patenterad kolhydratsammansättning i form av stärkelse. Detta komplex är speciellt framtaget för idrottare och är testat vid Karolinska Institutet. Resultatet visar att Vitargo leder till snabbare återinlagring av glykogen i musklerna (med hela 70 %) samt att kolhydraten passerar upp till 80 % snabbare genom magsäcken jämfört med vanliga kolhydratsformer i sportdrycker.

Effektivt för omedelbar energikick vid ditt träningspass med andra ord!
Vitargo proteinbar innehåller 20 g protein och har en fyllig chokladsmak och fungerar dels som energikälla under träning, dels som återhämtning efter ett hårt pass. Mjölkprotein har hög biotillgänglighet och är alltså lättupptagligt, något som är av yttersta vikt för dig som tränar mycket.

Oh Yeah Bar Proteinbar
Oh Yeah Bar ger dig hela 27 g protein per bar! Detta tillsammans med endast 12 g kolhydrater. Smaken är förföriskt rostade nötter harmoniserande med mjuk karamell, allt inlindat i läcker mörk choklad.

Perfekt måltidskomplement

Proteinbars gör sig mycket bra som måltidskomplement om du äter en proteinfattig måltid eller har behov av extra protein under exempelvis en uppbyggnadsfas. De förekommer med alla möjliga proteinbar 6varianter av protein såsom mjölk-, vassle-, soja- och ärtprotein. Du kan med fördel förtära en proteinbar såväl före som efter träning eller som ett nyttigare mellanmål när sötsuget gör sig påmint – betydligt bättre än både fika och skräpmat.

Proteinbars har fördelen att de har ett lågt natriuminnehåll, till skillnad mot för snabbmat som kan innehålla mycket salt. För mycket salt är skadligt och kan leda till obalanser i kroppen som i förlängningen kan ge hjärtproblem.

En proteinbar för alla smaker

Det finns proteinbars för alla smaker och behov. Såväl elitidrottaren som vardagsmotionären är endast ett proteinbarsomslag från att optimera sin prestation tack vare denna praktiskt förpackade näringsfullproppade godsak.

Så hur skall man orientera sig i proteinbarsdjungeln? Som kompass kan du först fråga dig efter syftet med baren. Vill du i första hand minska ditt proteinbar 7kaloriintag skall du titta efter en dietbar som har lägre halt av kolhydrater. Vill du öka muskelmassan kan du välja en ren proteinbar eller en kaloririk så kallad gainerbar. Dessa består ofta av vassleprotein som är ett s.k. “bulkprotein” som kan hjälpa till att få stora muskler. Vassleprotein går även ut snabbare till musklerna.

Vissa proteinbars är även berikade med vitaminer, mineraler och extra fibrer. Värt att leta efter är proteinbars med relativt låg fetthalt, då en hög halt fett gör magsäckstömningen långsammare och leder till att det tar längre tid för de proteiner baren innehåller att nå ut till musklerna.
Smaken är givetvis viktig – det blir dubbel njutning när du förser din kropp med det den vill ha, samtidigt som du får avnjuta en delikat godbit.

Fördelar framför andra mellanmål

Proteinbarer passar perfekt som mellanmål då de ger energi i form av protein och kolhydrater, av varierande relativ mängd. Proteinet ökar mättnadskänslan och därmed din ork genom dagen, samtidigt som det är proteinbar 8musklernas byggstenar och därför ovärderligt vid muskelbygge. Mer ork innebär att hela vardagen underlättas – du har lättare för att tänka klart och fatta beslut, samt leva ett mer effektivt liv.

Proteinbars är även en utmärkt morot för att få mer energi och orka ta sig till gymmet efter en lång arbetsdag.
Frukost är som bekant ett viktigt mål. Om frukost inte är din melodi är det ändå bättre att försöka äta något än inget alls. En proteinbar ger dig bra proportioner mellan proteiner och kolhydrater och tillåter en något längre sovmorgon då du kan äta den på väg till dagens aktiviteter.

För dig som vill gå upp i vikt eller gå ned i vikt fixar proteinbaren detta – det gäller bara att välja rätt sort för just dina mål och önskemål. Det kan vara en smart idé att varva mellan olika proteinbars beroende på hur mycket du tränat just den dagen.

Kolhydrater

Om du vill gå ned i vikt är det viktigt att välja en bar med lågt innehåll av kolhydrater. Kolhydrater hör tillsammans med proteiner och fetter till gruppen energigivande näringsämnen. Till skillnad från proteiner bygger kolhydrater inte upp cellerna. De ingår däremot i cellernas metabolism, dvs. är nödvändiga för att förse cellerna med deras “mat”. Därför är det viktigt att få i sig en viss mängd kolhydrater, men för stora mängder leder till insulinpåslag med fettinlagring som följd.

Reaktioner mot sockeralkoholer

En del proteinbarer innehåller så kallade sockeralkoholer som i sällsynta fall kan framkalla överkänslighetsreaktioner t.ex. i form av muskelkramper, uppblåst mage och diarré. Det är därför klokt att förtära dessa i små mängder om du misstänker överkänslighet innan du äter en hel bar.

Ingredienser

En del proteinbarer är rika på tillsatser t.ex. artificiella sötningsmedel, majssirap och glutamat, vars effekter på kroppen är av tvivelaktig karaktär. Vissa innehåller även transfetter. Även om det är viktigt att få i sig en viss mängd fett för vitala kroppsfunktioner, har transfetter visat sig ha skadliga effekter. Som tur är finns alternativ för dig som föredrar att äta naturligt – en del tillverkare har hakat på trenden med stevia som sötningsmedel. Stevia kommer från en ört med söt smak och har inte samma effekt på blodsockret som socker. Det är dessutom ett naturligt alternativ till andra sötningsmedel av artificiell art.

Sammanfattning

Proteinbars är ett enkelt och gott sätt att få i dig tillräckligt med protein. De innehåller fullvärdigt protein, ofta från högkvalitativa källor. Med den uppsjö av bars som finns kan du hitta en för just proteinbar 9dina behov och önskemål, vare sig det är viktnedgång, muskelbyggnad eller som ett nyttigare alternativ än fika och skräpmat mellan målen.

De olika proteinerna har olika egenskaper – det snabba vassleproteinet passar explosiv träning medan det långsammare kaseinet kan ge en mer varaktig mättnadskänsla. Ärtprotein och sojaprotein är bra vegetabiliska alternativ.

Har du bråttom till träningen och inte vill äta en hel måltid innan, ger en proteinbar snabb energi – om du är hungrig omedelbart efteråt kan en proteinbar snabbt reparera de slitna muskelcellerna och ge mättnad tills du kan få i dig ett mål mat. Det återstår bara för dig att pröva dig fram till vilken smak och sort som passar bäst! Och hittar du ingen smak som passar så finns det desto större utbud av proteinpulver här.